Słonecznik bulwiasty – jakie ma właściwości?

W polskich sklepach coraz częściej odnaleźć można korzeń topinamburu. Ta wyjątkowa roślina pochodzi z Ameryki Północnej i chociaż wydaje się egzotyczna, to występuje ona także w Polsce! Co warto wiedzieć na jej temat? Jakie są jej właściwości?

Roślina z Ameryki Północnej

Podobnie jak ogromna ilość otaczającej nas roślinności również topinambur pochodzi z Ameryki Północnej. Chociaż nie jest on bardzo popularny, to coraz więcej osób zaczyna się nim interesować, ze względu na jego unikatowe właściwości prozdrowotne.

Sam topinambur znany jest również jako słonecznik bulwiasty oraz jako jerusalem artichoke (nazwa popularna raczej wśród specjalistów i ogrodników). Jest to roślina jednoroczna, którą bardzo często można znaleźć w polskich ogrodach. Występuje ona również w formie zdziczałej, najczęściej w pobliżu ludzkich siedlisk.

Korzeń topinamburu

Wyjątkowe właściwości prozdrowotne topinamburu znane są stosunkowo od dawna. Jednak dopiero w ostatnich latach zaczął on zyskiwać na popularności w Polsce. Mówiąc o słoneczniku bulwiastym warto wspomnieć, że odnaleźć w nim można takie składniki mineralne jak fosfor, potas, cynk czy też żelazo. Dodatkowo korzeń tej rośliny obfituje w takie witaminy jak B6, E czy też K. Niemniej jednak składnikiem, który wzbudza największe zainteresowanie jest inulina. Jaki ma ona wpływ na działanie organizmu?

Przede wszystkim obecna w korzeniu słonecznika bulwiastego inulina pozwala zmniejszyć insulinooporność. Jest to szczególnie istotna właściwość dla osób zmagających się z cukrzycą typu II. W ich przypadku spożywanie korzenia może mieć wyjątkowo pozytywny wpływ na całościowe funkcjonowanie organizmu. Nie są to jednak wszystkie właściwości tej rośliny. Jest ona również znana ze względu na swój pozytywny wpływ na działanie układu krwionośnego. Korzeń słonecznika może:

  • zmniejszyć ilość złego cholesterolu,
  • wyregulować ciśnienie krwi.

Dodatkowo roślina ta może być doskonałym sposobem na odbudowanie mikroflory jelitowej, a tym samym na poprawę funkcjonowania układu trawiennego.

About the Author